![]() WatDe school gebruikt peerevaluatie om de samenwerking tussen de leerlingen te evalueren.De leerling werkt tijdens het GIP-proces samen met andere groepsleden aan dezelfde groepsopdracht. Om de prestaties binnen de groep in kaart te brengen, wordt het gedrag van ieder groepslid beoordeeld op basis van volgende aspecten:
WaaromAls leerlingen samenwerken in een groep dan leveren ze een groepsprestatie/-product af. In regel leidt dit tot een groepsresultaat m.a.w. ieder groepslid ontvangt hetzelfde cijfer nl. het cijfer van het groepswerk. Uit ervaring blijkt dat slechte samenwerking tussen groepsleden aanleiding geeft tot onvrede en klachten nadat het groepscijfer of het eindcijfer van de GIP is bepaald. Met deze evaluatie willen we:
Indien een probleem, bv meeliften, niet naar boven komt bij de peerevaluatie, kan dit achteraf ook niet worden ingeroepen als een probleem bij de groepsbeoordeling. WanneerDe peerevaluatie wordt, op initiatief van de peerevaluator, minstens éénmaal per lesperiode afgenomen. Bijkomende peerevaluaties, zeker bij vermoeden van problematische groepswerking, worden door de GIP-begeleiders beslist. Aandeel in GIP-evaluatieHet gewicht van dit onderdeel is te raadplegen op 02 Evaluatie. Opdrachten en evaluatieDe specifieke opdrachten per periode met evaluatiecriteria en de bijbehorende punten zijn beschikbaar in de Smartschoolcursus "1 geïntegreerde proef". |
Geïntegreerde proef >