Communicatie‎ > ‎

04 Digitale schoolagenda



Omschrijving

De digitale schoolagenda is een online agenda waarin de leraar zijn lessen en evaluaties registreert. De agenda is een onderdeel van Smartschool.

De digitale schoolagenda is een officieel document. Het is dan ook een belangrijk document voor o.a. de onderwijsinspectie.

In de digitale schoolagenda vinden personeelsleden, leerlingen en ouders per klas:

  • lessenrooster(s) met bijhorende lesinhouden;
  • geplande evaluaties;
  • geplande extra activiteiten;
  • examenperiodes;
  • vakanties.

Leerlingen en ouders hebben enkel zicht op de lessenrooster van hun eigen klas of kind.

De planning van alle schoolactiviteiten vindt men in de agenda PLANNING.

Functies voor de leerling

Registratie van de lessen

De leerlingenweergave van de digitale schoolagenda is gebaseerd op die van de leraar. Leerlingen hoeven zelf niets te registreren in deze schoolagenda.

Planning

De leerling kan, o.a. dankzij de pictogrammen, zien:
  • wat de inhoud van de evaluatie is: leerinhoud, te studeren materiaal ...;
  • op welke dagen er evaluaties (taken, toetsen …) werden opgegeven;
  • wanneer de evaluaties klaar moeten zijn of plaatsvinden.

Deze informatie is een stimulans voor leerlingen om na te denken over de planning van hun schoolwerk.

Bewaking studiebelasting

Omdat alle leraren van dezelfde klas in dezelfde agenda werken; krijgen zowel leerlingen/ouders als de leraren inzage in klasagenda. Op deze manier kan er goed gepland worden en de studiebelasting bewaakt worden bv. respecteren van de toetsdruk (Zie 01 Toetsen DW).

Papieren schoolagenda

De school biedt geen papieren schoolagenda aan. Het staat de leerlingen en de leraar vrij om een eigen papieren schoolagenda aan te schaffen en te gebruiken.

Digitale agenda en evaluatie

De diverse evaluaties die de leraar met de klas afspreekt, krijgen een code:

  • huistaak (HST):
    taken die thuis gemaakt worden;
  • klastaak (KST):
    taken die in de klas gemaakt worden;
  • overhoring (OVH)
    een onaangekondigde toetsing van de leerstof van de laatst gegeven les (aan te vullen nadat de les voorbij is);
  • zelfstandig werk (ZFW):
    zelfstandig werk in de klas, labowerk ... dat leerlingen in de klas maken;
  • toets (TST):
    aangekondigde toetsen die de leerlingen in de klas maken.